|
Isus – simple priviri asupra Mântuitorului
- fragmente -
Un monah al Bisericii de Rasarit
(Lev Gillet)
Frumusetea lui ne transformă(o)
"Eu, cel care conversez cu tine..."(o)
Non-rezistenta ca adevarata biruinta(o)
„Tu esti al meu. Eu sunt al tau.”(o)
"Nu exista mai mare dragoste..."(o)
Meditatii noi (aprilie 2009):
Natura întreagã este orientatã... Natura murmurã
numele lui Iisus (o)
Lasã-mã sã închid cãrtile(o)
Nota: subtitlurile si sublinierile îmi apartin(n.t.)
VIII Frumusetea lui ne transformã
În Isus Cristos, calea şi
realizarea ei se identifică. Dacă intrăm pe cale,
care este Cristos, am si ajuns deja. Oricare ar
fi problema (şi nu este vorba doar de mari probleme spirituale,
ci de problemele cele mai umile şi mai zilnice), ajungem
la rezolvarea ei îmbrăţişându-l pe Isus, unindu-ne mai
intim cu El. Aceasta nu scuteşte de reflectare, nici de tehnicile
adecvate, dar gândirea noastră va opera în lumina lui Cristos.
Cutare problemă concretă (decizie importantă de luat, scrisoare
de scris, relaţii personale, sarcini profesionale etc.) mi se impune.
Ce trebuie să fac, Doamne?
Copilul meu, uneşte-te cu mine mai înainte de orice. Fii sigur
că în mine problema ta particulară este rezolvată. Dacă
într-adevăr mă vezi, vei vedea soluţia prin mine, ca prin
transparenţă. Exersează-ţi raţiunea, dar în lumina
mea, în dependenţa de inima mea.
Marta crede că fratele ei va învia în zilele din urmă. Isus
îi răspunde: „Eu sunt învierea”. Cele două învăţături
ale acestei fraze. Învierea nu este o realitate pur escatologică,
proiectată într-un viitorul ultim. Învierea este, într-un fel, o
realitate dată deja; ea există deja. Şi chiar persoana
Mântuitorului este cea care, de acum înainte, este cauza şi puterea
de înviere a morţilor. Nu prin imaginaţie sau memorie, ci prin
unirea cu Cristos, îi întâlnim, în această clipă chiar, pe cei
pe care i-am iubit şi care au părăsit pământul.
Această unire cu persoana lui Cristos nu este posibilă decât
dacă noi ridicăm în faţa noastră, dacă
purtăm în noi înşine o imagine intens reală a lui Isus.
Imagine: aceasta nu vrea să spună „imaginaţie”. Nu o pictură
mentală (deşi, la început, aceasta poate fi utilă). Ci
o anumită viziune interioară, cu trăsături nedesluşite.
Aceasta nu se poate descrie din afară.
Petru umblă pe ape. Atât timp cât priveşte la Isus, atât timp
cât se îndreaptă spre el, el poate umbla pe valurile lacului. Dar
când priveşte în jurul lui, când remarcă că vântul este
puternic, el este cuprins de frică. Şi începe să se scufunde.
Isus trebuie să întindă mâna pentru a-l apuca.
Dacă Petru nu ar fi fost atent la valuri şi la vânt, dacă
şi-ar fi concentrat privirea numai asupra lui Isus, nu s-ar fi aflat
în pericol. Credinţa lui n-ar fi fost zdruncinată.
Aici este şi cauza căderilor mele. Dacă aş fi capabil
să privesc numai la Isus, dacă nu m-aş lăsa dus să
iau în considerare pericolul sau ispita şi să încep cu ele un
fel de dialog, atunci aş putea umbla pe ape. Toate greşelile
mele au la origine o slăbire sau o dispariţie a imaginii lui
Isus.
Dar cum să ridic în faţa mea o imagine a lui Isus destul de
puternică care să învingă teama de pericol sau atracţia
păcatului? O asemenea imagine nu este opera unui minut sau a unei
zile. Ci este opera a luni de zile, a ani, a unei vieţi întregi.
O imagine în grabă, superficială, a lui Isus este ca şi
trasată pe apă. Ea se spulberă la cea dintâi briză,
la cel dintâi şoc. Trebuie ca eu să formez pe îndelete şi
în profunzime această imagine a lui Isus. Sau mai degrabă trebuie
să ajung şi să mă menţin destul de maleabil pentru
ca Isus să-şi graveze faţa lui pe inima mea.
Frumuseţea feţei Mântuitorului nu numai
că atrage. Ea acţionează şi transformă. Dacă
privirea noastră interioară este asiduă, frumuseţea
lui Isus ne pătrunde, pe măsura acestei asiduităţi.
Doamne, arată-mi faţa ta; şi toate dificultăţile
mele se vor topi ca zăpada în faţa soarelui. Contemplând faţa
ta, vom fi absorbiţi în lumina ta, înălţaţi din limpezime
în limpezime, schimbaţi în chipul tău.
(18 dec.2006)
XXXIX
Mai ales în „discursul de după cină” Isus,
vorbind despre viaţa sa cu Tatăl şi cu Duhul, face de cunoscut
ce este viaţa sa cu ucenicii săi. Căci există un raport
de dependenţă între aceste două teme. Analogii profunde
există între întrepătrunderea vieţilor Tatălui şi
ale Fiului şi cele ale vieţilor lui Isus şi ale ucenicului.
„Eu sunt în Tatăl şi Tatăl este în Mine…” Dacă considerăm
unitatea Tatălui şi a Fiului în ordinea divină, veşnică,
ceea ce ne frapează, este mai ales prezenţa Lui Isus „în Tatăl”.
Dacă considerăm mai degrabă unitatea lor în opera divină,
în ordinea fiinţelor create, atenţia noastră este atrasă
în special de faptul că Tatăl este prezent şi acţionează
„în Isus”.
La fel, Isus ne spune: „Voi sunteţi în Mine şi Eu sunt în voi”.
În ordinea veşnică, mai ales includerea noastră în Isus
– în corpul lui Cristos – este cea care este subliniată. În ordinea
pământească, istorică, în sfera acţiunii şi a
supunerii, cea care pare a fi mai degrabă pusă în lumină
este lucrarea lui Isus „în noi” şi prin noi.
Evanghelistul care ne relatează cuvintele cele mai afectuoase pe
care le-a adresat Isus către ai săi este „ucenicul pe care-l
iubea Isus”. Şi tocmai pentru că îşi odihnea capul pe pieptul
Domnului, acest ucenic a putut să audă ceea ce a spus Isus cu
jumătate de voce (pe tema trădării). Isus nu-şi revelează
tainele lui, într-un dialog confidenţial, decât acelor a căror
atitudine este de abandonare intimă şi iubitoare.
Intimitate cu Cristos: ea merită să fie căutată pentru
ea însăşi, ca atare. Desigur, lumina lui Isus trebuie, în proporţia
acestei intimităţi chiar, să lumineze tot peisajul şi
să reveleze demersurile practice care se impun. Ne simţim tulburaţi,
atunci când vedem că unii, calificaţi drept „mistici”, par să
rămână indiferenţi la nedreptăţile şi cruzimile
care, foarte aproape de ei, îi frapează pe ceilalţi oameni.
O pietate pur sentimentală, emoţională, nu este intimitate
cu Cristos. Dar căutarea eficacităţii, a gestului de folos,
a sacrificiului aparent „productiv” nu-i împiedică pe unii dintre
ucenicii contemporani cei mai devotaţi să înţeleagă
spargerea – atât de gratuită ! – a vasului cu parfum la picioarele
lui Isus? „La ce bun această risipă?...” Da, dar: „cel care
îşi va pierde viaţa…”
Crede că, atunci când va veni, Mesia îi va învăţa toate
lucrurile. Isus răspunde: „Eu sunt acela, Eu cel care îţi vorbesc”
. Cuvântul grec utilizat sugerează ideea unei conversaţii familiare:
„eu cel care povestesc cu tine…” Contrast izbitor între schimbul liber
de cuvinte şi formula solemnă „eu sunt”, frecventă în declaraţiile
divine din Vechiul Testament. Isus ni se dezvăluie ca Domn şi
Mântuitor – „Eu sunt acela” – dar el ne îndrumă spre această
revelaţie prin dialoguri simple şi iubitoare, - „eu cel care
conversez cu tine…”
Acelaşi contrast în episodul vindecării orbului din naştere.
„Crezi tu în Fiul Omului? – Şi cine este acesta, Doamne, pentru ca
să cred în el? – L-ai şi văzut deja, este cel care îţi
vorbeşte, acela este”. Cel care conversează familiar cu tine
este chipul sublim şi îndepărtat, atât de aşteptat. Fiul
Omului vrea să vorbească cu tine de la om la om. El este dincolo,
mai presus de toate; şi iată că el se aşează
la nivelul tău.
Intimitate. Coboară seara. Aerul devine răcoros. Viaţa
mea se apropie de capătul ei. Este ceasul descris în Cântarea cântărilor,
Vino, Prea Iubitule, în răcoarea serii. Coboară în grădină.
Fie ca vântul să sufle, suflul Duhului tău să treacă
peste florile pe care le-ai semănat tu însuţi acolo şi
el să răspândească mireasma!
La alţii, florile tale sunt din belşug. Dar eu! Eu nu am flori
în grădina mea. Florile tale, eu le-am călcat în picioare, le-am
smuls. Le-am lăsat să fie nimicite de o căldură dăunătoare.
Am produs mărăcini. Aceştia au fost o parte din cununa
de spini care a însângerat capul Mântuitorului meu.
Oh, fie ca florile să revină la viaţă! Fie ca, sub
suflul tău, ele să poată germina şi odrăsli în
mod miraculos! Fie ca Prea Iubitul să poată din nou să
le respire parfumul, seara, în grădina lui!
XL
„Vă las pacea Mea. Vă dau pacea Mea”. Isus
dă pacea Lui. Nu o împrumută. Nu o ia înapoi. Pacea care este
în Isus (pacea „mea”) devine proprietatea definitivă a ucenicilor.
Eu pot, la începutul fiecărei zile, să mă instalez în pacea
lui Isus, oricare ar fi alarmele pe care această zi le-ar aduce.
Mântuitorul le dă ucenicilor lui pacea sa chiar în clipa în care
va intra în Patima sa. Chiar în faţa viziunii suferinţei, a
morţii imediate proclamă El pacea şi o comunică. Dacă
Isus, în aceste minute chiar, rămâne stăpânul păcii, atunci
puterea acestei păci nu-l va abandona pe ucenic nici în furtuni mai
mici.
„Dar Eu vă spun să nu vă împotriviţi celui ce vă
face rău”. Cuvânt scandalos şi nebunesc în ochii oamenilor,
şi nu doar în a acelora care nu cred. Obrazul stâng care trebuie
oferit celui care loveşte obrazul drept, mantaua care trebuie lăsată
celui care vrea să ne ia cămaşa, cele două mile de
făcut cu cel care te constrânge să mergi cu el o milă,
binecuvântarea de rostit asupra aceluia care ne blestemă, ce primire
găsesc aceste precepte acolo chiar unde ar trebui să fie cel
mai bine primite şi înţelese? Calea iubirii vrăjmaşului
în domeniul vieţii naţiunilor ca şi în cel al vieţii
personale a fost ea oare profund explorată? „Nu ştiţi de
ce duh sunteţi purtaţi…”
Non-rezistenţă evanghelică. Alegerea nu este între a lupta
sau a nu lupta, ci între a lupta sau a suferi şi, prin suferinţă,
a învinge. Luptele produc victorii aparente care nu sunt decât vanitate
şi iluzie, pentru că Isus este realitatea supremă. Suferinţa
celui non-rezistent proclamă această realitate supremă
a lui Isus. Ea este astfel adevărata victorie. „Destul”, spune Isus,
atunci când ucenicii îi înfăţişează două săbii.
Ucenicii n-au înţeles sensul acestui alt cuvânt: „Cel care nu are
sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere
una”. Isus voia să zică: există vremuri în care trebuie
sacrificat chiar şi ceea ce pare cel mai necesar, pentru a concentra
vigilenţa noastră faţă de asalturile celui Rău.
Dar apărarea şi atacul sunt amândouă spirituale.
Isus merge în întâmpinarea mulţimii care, cu făclii şi
arme, vrea să-l prindă. El merge liber, spontan, spre Patima
sa.
Isus îl vindecă pe slujitorul căruia sabia unui ucenic i-a tăiat
urechea dreaptă. Nu numai că Isus nu vrea ca ucenicii lui sa-l
apere prin forţă – „Lăsaţi, opriţi-vă”,
spune El – ci El şi repară răul pe care sabia îl produsese.
Este singurul miracol făcut de Isus pe parcursul patimii Lui.
Non-rezistenţa de care Isus dă dovadă nu este acceptare
a răului sau pasivitate pură. Ea este o reacţie pozitivă.
Este răspunsul pe care iubirea, această iubire pe care o întrupează
Isus, o opune iniţiativelor celor răi. Rezultatul imediat pare
a fi biruinţa răului. Dar, pe termen lung, puterea acestei iubiri
este cea mai tare. Învierea a urmat Patimii. Non-rezistenţa martirilor
i-a obosit şi fascinat pe persecutorii înşişi. Chiar sângele
vărsat i-a asigurat Evangheliei răspândirea. Pacifism slab şi
nesigur? Nu. Flacără arzătoare şi biruitoare. Dacă
Isus, în Ghetsemani, ar fi cerut Tatălui său ajutorul celor
douăsprezece legiuni de îngeri, n-ar mai fi existat nici Înviere
şi nici Rusalii.
XLI
„Există eunuci care s-au făcut ei înşişi
eunuci, din cauza împărăţiei cerurilor. Cel care poate
să primească lucrul acesta sa-l primească.” Cuvântul grec
folosit – „a da loc” – este mai puternic decât „a cuprinde”. Isus consimte
cu opinia ucenicilor(„Dacă aceasta este condiţia bărbatului
în privinţa femeii, nu este avantajos să te căsătoreşti.
– Nu toţi cuprind acest cuvânt, ci numai cei cărora le-a fost
dat.”) Gândul lui Isus este exprimat într-o manieră discretă
dar clară. Isus, la nunta din Cana, a binecuvântat uniunea bărbatului
şi a femeii. Dar, unora, le este dat să se logodească cu
Isus singur şi să-l aibă ca supremul, unicul Prea Iubit.
Copilul meu, eu sunt al tău. Tu eşti al meu. Şi, tu însuţi,
repetă fără încetare: „Tu eşti al meu. Eu sunt al
tău”. Hrăneşte-te cu acest cuvânt. Vrei ca (în pofida întregului
trecut, în pofida infidelităţilor tale) această zi să
fie pentru mine şi pentru tine o zi de nuntă? Ţi-am vorbit,
astăzi, adânc, pe îndelete. Întoarce-te spre oameni.
Dar păstrează în inima ta secretul nostru.
Vocea se face auzită: „Iată Mirele. Ieşiţi-i în întâmpinare”.
El va sosi. Suflete al meu, trezeşte-te. Tu ai fost una din fecioarele
neînţelepte. Candela ta s-a stins. Unde vei găsi ulei pentru
a reaprinde flacăra? Nu mai este timp pentru a-l cumpăra. Uşa
cămării de nuntă îţi va fi închisă? Mântuitorul
meu, în acest ultim minut, Ţie însuţi îţi voi cere ulei.
Nu merit decât refuzul tău. Dar eu nu mă sprijin pe nici un
merit al meu. Nu sper decât în îndurarea ta. Eu nu mai pot cumpăra
ulei. Dă-mi dar din uleiul tău, gratuit.
Moartea: zorii unde se ridică adevăratul soare. Întâlnire cu
Mirele. Îl voi întâlni în curând, îi voi vedea faţa. Mă voi
arunca în braţele lui în curând. Dacă eu mă refugiez
în el mă va îndepărta el oare? La fel ca odinioară, el
este, în zori, în picioare pe ţărm, aşteptându-şi
ucenicii…
Dar nu. Moartea nu este întâlnirea cu Isus. Ea este doar viziunea desluşită.
Pentru că, înaintea morţii chiar, eu trebuie să fiu purtat
de el şi să mă odihnesc în braţele lui. Numai cu el,
numai în braţele lui voi traversa trecătoarea îngustă a
agoniei. Dar, la ieşirea din această strâmtoare, eu voi înceta
de a fi orb. Îl voi vedea pe cel care mă poartă. Voi vedea în
plină lumină ceea ce nedefinit presimţeam în noapte.
Prea Iubitul tău te va duce până la punctul
în care îşi va ridica vălul şi tu îl vei vedea.
„Dacă cineva vrea să vină după Mine, să renunţe
la sine, să-şi ia crucea, şi să Mă urmeze”. Cele
trei faze ale convertirii care fac un ucenic: renunţarea, purtarea
crucii, mersul pe urma Stăpânului.
Copilul meu, renunţă mai întâi la tot ceea ce este al tău.
Doamne, îţi dau tot.
Nu este de ajuns, copilul meu, să-mi dai tot
ceea ce-ţi aparţine. Pe tine însuţi te vreau. Dă-mi
inima ta.
Doamne, îţi dau inima mea. Ia-mi inima şi toată fiinţa
mea.
Şi acum, copilul meu, ia-ţi crucea. Nu cea pe care ai putea
s-o imaginezi sau s-o doreşti tu, ci aceea pe care eu o voi aşeza
pe umerii tăi.
Doamne, accept toate crucile pe care îţi va plăcea să mi
le dai. Dă-mi puterea de a le purta.
Copilul meu, nu spune „crucile” ca şi cum ar fi mai multe. Nu există
decât crucea mea; iar crucea ta este a mea, adaptată la persoana
ta, la puterile tale. Mulţi vorbesc despre „cruci mici”. Nu există
cruci mici. Sub orice formă ar fi, crucea mea este cea pe care trebuie
să o porţi.
O voi purta, Doamne, dacă tu îmi dai putere pentru aceasta.
Copilul meu, nu este de ajuns să-ţi iei crucea şi să
mergi astfel în urma mea. Este adevărat, numai purtând crucea mă
urmează cineva cu adevărat. Dar trebuie să mă urmezi
până la capăt. Tu ştii unde merg eu. Eu merg la Golgota.
Crucea pe care o port eu – şi pe care o porţi tu – este instrumentul
vieţii jertfite până la moarte. După ce vei purta crucea,
va trebui să te întinzi pe ea, să fii crucificat şi să
mori acolo. Vrei să rămâi cu mine până la capăt? Vrei
să porţi crucea mea până la Calvar? Şi acolo nu vrei
deloc să ai parte de crucificarea mea?
Doamne, nu am puterea de a fi crucificat cu tine.
Copilul meu, cel care îşi va pierde viaţa din cauza mea şi-o
va mântui. Eu ştiu că tu nu eşti gata. Sacrificiul te atrage,
dar nu eşti capabil de aceasta deocamdată. Aş vrea să
te pregătesc, zi de zi. În fiecare dimineaţă, acceptă
dinainte purtarea crucii pe care noua zi ţi-o propune. Accept-o în
spiritul jertfirii totale de pe Golgota, ca
fiind încă un pas înspre finalul căii dureroase.
XLII
Înainte de Patima sa, Isus, cu ochii ridicaţi spre
cer, spune: „Tată, a venit ceasul”. Isus a aşteptat timpul hotărât
de Tatăl. Iată momentul. Împlinirea voinţei divine cere
supunere exactă la minut. Orice întârziere şi orice grabă
sunt excluse.
Atunci când, în agonia din Ghetsemani, un înger i se arată lui Isus pentru a-l întări,
nu este deloc pentru ca paharul să fie îndepărtat de la Mântuitor.
Îngerul îl întăreşte pe Isus pentru ca, fortificat, Isus să
accepte paharul.
De două ori, Isus prezentându-se, soldaţii dau înapoi şi
cad la pământ. Prostraţia lor pune în evidenţă faptul
că Isus este cel mai puternic şi că, printr-o liberă
alegere numai, se predă el lor.
Cuvintele dure ale lui Isus împotriva fariseilor şi a cărturarilor,
contra „puilor de năpârci”, „mânia mielului”: nimic din acestea nu
apar în Patima sa. Cu cât Isus suferă mai mult, cu atât se arată
el mai blând şi mai îndurător.
Mântuitorul meu, tu nu-i iubeşti pe oameni atunci când suferi prin
ei mai puţin decât îi iubeai înainte de această suferinţă.
Chiar în centrul păcatului meu, urând acest
păcat, tu mă iubeşti într-un mod mai sfâşietor.
Isus, în Patima sa, trăieşte „spaimă şi angoase”.
Natura lui umană face experienţa tuturor asalturilor, tuturor
cutremurelor de care natura noastră umană este susceptibilă.
Natura lui divină rămâne totuşi statornicită în pacea
desăvârşită. Pace divină a unui suflet omeneşte
„trist până la moarte”. Vechea doctrină a conciliilor asupra
celor două naturi ale lui Cristos, distincte fără separaţie,
unite fără confundare într-o aceeaşi persoană, nu
este o logomahie, o subtilitate fără conţinut. Numai aceasta
permite să concepem că, în Isus, Dumnezeu şi omul rămân
în integritatea lor respectivă şi totuşi se integrează
unul celuilalt. Furtuna poate să facă ravagii la baza muntelui,
în timp ce culmea rămâne în plină lumină.
„Nu există mai mare dragoste decât să-ţi dai viaţa
pentru cei pe care-i iubeşti”. În această frază este conţinută
explicaţia cea mai completă, cea mai profundă a Patimii
Mântuitorului. Cea mai mare iubire este maximală. Ea cere darul care
duce până la moarte. Golgota: nu o exigenţă de dreptate; o exigenţă
de iubire.
Împreună cu Maria, mama ta, cu ucenicul pe care-l iubeai, cu femeile
care ţi-au rămas fidele, Doamne, eu stau la piciorul crucii
tale.
Spre tine îndrăznesc să-mi ridic ochii şi, în această
privire aruncată asupra sacrificiului tău, eu învăţ
ceea ce, prin cuvintele Evangheliei chiar, n-am ştiut să învăţ.
Picioarele tale sunt ţintuite pe lemn. Crucea Ta este teascul unde
adevărata viţă este zdrobită. Nu ai posibilitatea
să te îndepărtezi. La această întâlnire
pe care mi-ai dat-o, tu mă aştepţi. Ţintuit pe cruce,
tu te supui la această aşteptare. Eu pot să nu vin, dar
tu, tu eşti acolo, şi tu rămâi acolo unde te-ai lăsat
pus.
Braţele tale sunt întinse. Ele se deschid pentru a-i chema pe toţi
oamenii. Ele nu se pot închide. Cuiele le menţin în acest gest care
invită şi îmbrăţişează. Ele îmi spun: „Vino”.
Capul tău este aplecat. Tu te înclini într-un gest de acceptare.
Tu ai acceptat şi desăvârşit voinţa lui Dumnezeu,
a ta deci, cât şi pe cea a Tatălui şi a Duhului. Înclini
capul în semn de ascultare a ceea ce impune iubirea pentru oameni a celor
Trei.
În acelaşi timp capul tău este înclinat spre cei care sunt acolo,
jos. Înclinat spre cei care te-au iubit, spre cei care au strigat: „Răstigneşte-l!”,
spre cei care suferă şi se târăsc gemând, spre cei care
caută fără să ştie.
Ochii tăi sunt închişi acum. Într-o aceeaşi viziune interioară,
ei îl văd pe Tatăl şi îi văd pe oameni, şi spre
aceste două ţinte ale iubirii tale se îndreaptă mişcarea
întregii tale fiinţe.
Sângele curge de pe fruntea ta, din mâinile tale, din corpul tău
flagelat. El curge încet, în lungi şuvoaie. El va curge şi din
coasta ta deschisă, ca şi cum inima ta ar fi izbucnit sub presiunea
iubirii tale suferinde. Cupa s-a vărsat ca libaţie.
Cununa de spini îţi răneşte capul. Împletiţi în cerc,
aceşti spini sunt ca şi păcatele oamenilor, adunate şi
puse alături pentru a fi aşezate pe tine. Toate păcatele
oamenilor sunt contigue şi legate împreună. Preotul evreu, întinzând
mâinile, aşeza păcatele pe capul victimei. Astfel oamenii au
aşezat cercul păcatelor lor, cu mâinile lor, pe cea mai nobilă
parte a corpului tău, pe capul tău.
Dar, în jurul acestui cap, eu văd raze de lumină. Un nimb de
aur emană din capul tău însângerat. Acest abur dă sens
viziunii dureroase. Dacă n-aş percepe aceasta, n-aş avea
decât o imagine incompletă a Răstignitului. Căci Răstignitul
este Mântuitor şi Domn.
Isus, în faţa crucii tale, eu nu mai vorbesc, nici măcar nu
mai gândesc. Te privesc şi, cu fiecare respiraţie, cu fiecare
bătaie a inimii mele, aş vrea ca în mine să pătrundă
mai adânc imaginea ta. Întră deci în mine, o, răstignit strălucitor.
Tu, cel pe care cuiele l-au ţintuit pe cruce,
fii ţintuit pe corpul meu, fii ţintuit în sufletul meu. Ca să
te port cu mine mereu, strângându-te de mine, pe tine, cel iubit.
(Ei nu vor înţelege. Ei vor vorbi de imaginaţie maladivă.
Dar noi suntem împreună, tu şi cu mine).
Eu sunt al tău. Tu eşti al meu.
Sunt în mâinile tale. Nu pot decât să bâlbâi şi să repet
aceste cuvinte. Fii pecetea pusă pe inima mea,
pe simţurile mele. Această imagine atât de familiară –
braţele tale întinse pe cruce – să nu mă părăsească
niciodată şi să mă salveze în ceasurile de ispită!
Să nu o las niciodată să se distrugă ori să
se şteargă, ci ca permanenţa ei în mine să-mi permită,
în seara zilei mele, să mă apropii, tremurând dar bucuros, de
linia de separaţie!
Doamne, Patima ta n-a luat sfârşit. Rănile tale sunt încă
sângerânde. Te răstignim şi astăzi. Unde anume? Nu trebuie
decât să citeşti ziarele. Trupul tău este torturat, răstignit
peste tot şi în orice clipă. În mădularele tale omeneşti.
„Aţi fost acolo când l-au răstignit pe Domnul meu?” Această
frază a unui cântec spiritual negru pune o întrebare actuală
şi sfâşietoare. Sunt eu acolo unde este răstignit Domnul
meu? Sunt eu capabil să lărgesc la dimensiunile Golgotei
universale, contemporane, sărmana mea imaginaţie atât de îngustă,
atât de centrată asupra ei însăşi? Pot eu să fiu prezent
agoniilor trupului lui Cristos în fiecare om pe care cel Rău îl hărţuieşte
sau pe care oamenii îl fac să sufere (adesea în numele tău,
o, Cristoase)? Pot eu să fiu prezent întâlnirilor tęte-a-tęte ale lui Isus cu fiecare nenorocit? Tęte-a-tęte: da. De
o parte, un cap omenesc. De cealaltă parte, Sfânta Faţă,
ridiculizată, lovită. Voi fi prezent în
duh la aceste tęte-a-tęte–uri, dacă eu port în mine această
Sfântă Faţă.
Lasă-mă
să închid cărţile...
Omul care se dăruieşte cu totul unei opere, fie
pentru a asimila sau dezvolta opera altuia, fie pentru a elabora o operă
proprie, acest om se limitează, se simplifică, se unifică.
Se închide, într-un fel, ca într-o mănăstire, în opera căreia
i se consacră. Astfel se întâmplă cu omul care vrea să-l
cunoască pe Iisus. Să ne închidem pe noi
înşine în Iisus. Să-i includem
în El pe toţi ceilalţi, tot restul. În acest fel, în
mod nevăzut, cunoaşterea noastră
se va răsfrânge în graţie asupra lumii.
Mântuitorul meu, m-am săturat să raţionez
şi să discut pe tema ta. M-am săturat să citesc, să
ascult, să vorbesc. Lasă-mă să
închid cărţile. Fie ca între noi să nu se mai interpună
nimic. Lasă-mă să vin la tine. Lasă-mă să
mă las absorbit, să mă adâncesc în prezenţa ta. Fie
ca inima ta singură să-i vorbească inimii mele!
Dar, Doamne Iisuse, cum ar putea inima mea să asculte inima ta, în
timp ce Învăţătorii şi Cărturarii se
ceartă în jurul numelui tău? Zgomotul vocilor lor nu
va acoperi ceea ce spui tu, cu blândeţe, în taină? Repet fraza
Mariei din grădină: „L-au luat pe Domnul meu şi nu ştiu
unde l-au pus. Spune-mi unde l-ai pus şi mă voi duce să-l
iau”. Aş vrea, şi eu, să te iau, Doamne Iisuse. Să
te iau departe de tumulturile de şcoală, mult departe de disputele
savanţilor. Departe şi de zelurile amare şi de tensiunile
dintre discipoli („Care dintre noi este cel mai mare?”). Să te ador,
să te văd, să-ţi vorbesc.
Această prezenţă, acest „faţă
în faţă” la care aspir, le pot obţine de
la tine, Doamne. Tu te poţi manifesta pentru mine fără
ca această prezenţă nouă să aibă o legătură
directă cu trecutul. Tu poţi, de asemenea, să faci prezentă
pentru mine, şi actuală, şi nouă această viaţă
care a fost viaţa ta pământească. Tu poţi să
scrii tu însuţi în sufletul meu o „Viaţă a lui Iisus”,
veche şi nouă în acelaşi timp. Doamne, revelează-te
mie ca Iisus al Evangheliei şi ca Iisus contemporanul meu.
Natura
întreagã este orientată... Natura
murmură numele lui Isus.
Isus
şi natura. Se citează mereu acest pasaj din Evanghelie
în care Isus evocă crinii de pe câmp a căror podoabă eclipsează
slava lui Solomon. Da, Isus ne invită să admirăm frumuseţea
operei divine. Mai mult decât atât: el ne invită să ne punem
încrederea în Tatăl care, dacă
astfel îmbracă iarba de o zi, cu atât mai mult îi va îmbrăca
pe copiii săi. Dar aici nu este decât un aspect(şi nu cel mai
profund) al raportului dintre Isus şi lumea naturală.
O interpretare simbolică a naturii nu epuizează cu nimic semnificaţia
acesteia. Este adevărat, natura este o carte deschisă în care
fiecare detaliu sugerează, în termeni voalaţi, realităţile
vieţii supranaturale. Această intuiţie, atât de vie a simbolurilor,
ţine de geniul evului mediu. Dar există mai mult decât acest
simbolism.
Natura este orientată.
Ea revelează un efort ordonat spre Isus
Christos. Isus: sens şi capăt al oricărei evoluţii,
cauză secretă, săgeată indicatoare şi „vector”
(ar spune fizicienii) al fenomenelor naturale.
„Dacă ei vor tăcea, pietrele vor striga” le spune Isus fariseilor
care voiau să-i potolească pe ucenici. Isus face aluzie la ceea
ce este slujirea proprie a naturii (perceptibilă numai pentru cel
credincios). Natura murmură numele lui Isus.
Ea strigă după Isus chiar dacă păcatul originar i-a
provocat deviaţii dureroase. Toate elementele tind spre Dumnezeu-
Omul. Piatra şi stânca vor furniza mormântul Mântuitorului. Apa îşi
va atinge rostul ei cel mai înalt în botezul care regenerează. Măslinii
vor da uleiul care unge şi vindecă bolnavii în numele lui Isus.
Spicele de grâu şi boabele de struguri vor produce pâinea şi
vinul din care Domnul va face taina corpului său zdrobit şi
a sângelui său vărsat. Copacul va da lemnul crucii. Astfel,
un acelaşi elan poartă spre Christos toată natura şi,
împreună cu ea, toată lucrarea omenească – cea a secerătorului,
a brutarului, a vierului şi altele – care ajută la această
ascensiune, la această transfigurare.
Eseuri extrase şi traduse din cartea : JESUS : Simples regards
sur le Sauveur –
Un moine de l’Eglise d’Orient,
Editions de Chevetogne,editia a II-a 1960,
Traducerea îmi apartine, VJ
Salt la inceputul paginii
|
|